Avalehele
 

Karoteenpreparaatide kasutamine

Küsimus:

Milliseid erinevaid karoteen preparaate on olemas ja millised neist on populaarseimad? Kas need preparaadid toimivad iseseisvalt v6i ainult p2ikese k2es?

Vastus:

Karoteenpreparaadid on oma olemuselt antioksüdandid, mis kaitsevad organismi vabade radikaalide kahjustava mõju eest. Lisaks saab organism vajadusel beetakaroteenist toota A vitamiini.

Uuringutes on leitud, et beetakaroteen (eelkõige toidu kaudu saadav) võib vähendada vähi ja südamehaiguste riski ning tugevdada immuunsüsteemi.
Leiti, et 50 mg beeta-karoteeni päevas vähendas südameinfarkti, insuldi ja südamehaigustesse suremuse riski poole võrra.
Vähivastase toime saamiseks tuleb beeta-karoteeni võtta kindlasti koos teiste antioksüdantidega, nagu teised karotenoidid, vit C ja E ning seleenium. Üksinda võtmisest ei ole kasu.

Toetudes uuringutele on paljud spetsialistid hakanud beetakaroteene soovitama. Alles hiljuti on leitud, et beetakaroteenid võivad ka põhjustada tõsist kahju, vähemalt suitsetajatel.
Neil tõstab karoteenpreparaatide kasutamine, vastupidiselt, kopsuvähi riski.

Üledoseerimisel beetakaroteen organismis ei kuhju, kuid kõrvaltoimena muudab suure hulga beetakaroteeni sissevõtmine naha kollakaks või oranžikaks, mis on ohutu ja mida sageli soovitakse kosmeetilisel eesmärgil. Nahatooni muutumiseks ei pea täiendavalt või samal ajal päevitama.

Beetakaroteeni leidub küllaldaselt punastes, kollastes ja sügavrohelistes juurviljades (porgandid, magusad kartulid, kõrvits, lehtkapsas, brokkoli, magus pipar, kaalikas, kabatšokk, spinat) ning puuviljades (aprikoos, mango, muskusmelon jt).

Kas toidulisandid toimivad sama hästi?

Kuna enamus vitamiinide ja toidulisandite kohta ei ole laiaulatuslikke uuringuid ja seda just pikaajaliste riskide osas, siis soovitatakse neid eelkõige manustada toiduainete kaudu. Mitte miski ei saa asendada tervislikku toitumist.
Hiljutised uuringud on viidanud, et beetakaroteen toidulisandid (20-30 mg/p) võivad ka kahjulikku mõju avaldada, kuna organism peab töötama intensiivsemalt ja liigseid aineid lõhustama.

Kui soovitakse siiski võtta toidulisandeid, siis kõige optimaalsem ja efektiivsem on beetakaroteeni võtta preparaadina, mis sisaldab ka teisi olulisi karotenoide, nagu alfa-karoteen, lükopeen, luteiin, zeaxantiin ja krüptoksantiin. Paljudes toodetes on need kõik koos olemas. Südamehaiguste, vähi jt. seisundite vältimiseks võiks võtta igapäevaselt sellist karotenoidide segu doosis, mis vastab 25,000 IU vit A aktiivsusele (~ 15 mg/p). Karotenoidpreparaate tuleb võtta koos toiduga.