Avalehele
 

Tänapäevane saunade perekond

Saunadel oli, on ja jääb väga tähtis roll paljude rahvaste elustiilis ning traditsioonides. Saun pole pelgalt koht, kus end pesta, vaid sõprade või pere keskel meeldivalt veedetud aja ning lõõgastuse allikas. Tehnikaajastu saabudes on ka saunad läbinud nö. tiigrihüppe, mida iseloomustab elektrikeriste ning infrapunasaunade kiire levik. Millise saunatamisvõimaluse keegi valib, on väga isiklik otsus, kuid ära proovida tasub erinevad võimalused kindlasti.

Saunad Saunad2

Saunade kirev ajalugu

Ürgsauna tekkelugu Lõuna-Ameerika pampades võib rohkem seostada religioosse tähtsusega, sest indiaanlaste higistamistelke nimetati nende kultuuris ka saun-kirikuteks. Loomanahkses püstkoda meenutavas telgis ringikujuliselt ümber kuumaks aetud kivihunniku istudes lauldi palveid, puhastudes seeläbi nii väliselt kui sisemiselt.
Euroopasse jõudis ürgne saun maadeavastajate, meremeeste ja röövvallutajate läbi. Kreeklastest meresõitjad andsid iidsele religioossele saunale tänapäevase tähenduse ning arendasid omal maal saunakultuuri kümblus- ja terviseasutuste tasemele. Sauna idee meeldis ka roomlastele, kes oma riigi kõrgajal rajasid rooma termid – tuhandetel ruutmeetritel asuvad hiigel saunad, kus lisaks higistamissaalile, eri temperatuuridega pesemisruumidele ja jahutavale basseinile, leidus ka spordiväljakuid, raamatukogu ning masseerimis- ja puhketoad. Kõige luksuslikumad saunad mahutasid mitu tuhat inimest ning seal paiknesid lisaks söögi- ja joogikohad, juuksurid ning massöörid, ravitsejad ning kaubitsejad.
Priiskavatele rooma termidele tegi lõpu Rooma riigi langus ning kristluse levik, mis keelas kombelistel ja religioossetel kaalutlustel saunatamise täielikult. Kuid Ida-Rooma riigis, araablastega asustatud aladel, oli tekkinud oma saunakultuur – aurusaun ehk hamman, mis ka praegusel ajal väga populaarne ning aktuaalne on.
Keskaeg tõi kaasa ranged saunatamisreeglid, mis määrasid ära kui kallis tohtis olla saunakuub ja mis juhtus vargaga, kes saunaliste asjad ning riided pihta pani. Trahv sellise kuriteo eest oli kõrge ning maksmata jäämise korral määrati “õigeks” karistuseks nukker lõpp võllapuul.
Ühissaunadele sai saatuslikuks seal lokkav lõbujanu ja ka haigused, mille tagajärjel hakati massiliselt saunu sulgema ning maha põletama. Eraldi meeste ja naiste saunad on enamikes maades kasutusel tänapäevalgi.

Üldised vastunäidustused saunamõnudele

Seda, et saun toob tervise, õpetatakse meile juba väiksena. Peale väsitavat füüsilist tööd pole midagi paremat kui korralik saunaõhtu, mis järgmiseks päevaks lihasvalu leevendab.
Nüüdseks on lisaks traditsioonilisele soome saunale võimalik valida ka tervise seisukohast sama efektiivseid, kuid madalama temperatuuriga alternatiive. Seetõttu on lühenenud ka sauna vastunäidustuste nimekiri, mis enne põhines eelkõige kuumal temperatuuril.
Saunatamise mõttekusest on ravimite tarvitamisel ja erinevate tõsiste haigusseisundite esinemisel alati kõige kindlam konsulteerida oma raviarstiga. Hoiduma peab iseravimisest, sest nagu ütleb vanasõna: ”Parem karta, kui kahetseda”. Kindlasti tuleb täpsustada, millisesse sauna soovitakse minna.

Mõned vastunäidustused kehtivad alati ja kõikidele sauna variantidele:

Ägedas faasis haigused ja põletikud (nahahaigustest diabeedini)
Raskemad südame ja teiste elundite rikked
Kopsu- ja ajuturse
Rasedus, kui varem on esinenud iseeneslikke aborte
Kasvajad

Erinevad saunavõimalused

Saunad1

Suitsusaun

Kes otsib teravaid elamusi ja soovib käia oma esivanemate radu pidi, peaks ära proovima Läänemere aladel kõige varem tuntud ning tänaseni säilinud suitsusauna. Tegemist on kõige algelisema sauna vormiga, kus ei ole korstent, vaid väike katuse tuulutusava ning peaaegu kõik kütmisel tekkiv suits jääb saunaruumi. Kerist köetakse vähemalt kaheksa tundi, seejärel visatakse kerisele pangetäis vett, nn nõgileili, tuulutatakse saun suitsust puhtaks ja alles siis võib minna saunalavale. Õige suitsusauna juurde kuulub ka saunaloits, mida öeldakse enne lavale minekut. Sooja pesemisvett saab kerise peal asuvast pajast.
Öeldakse, et iga õige suitsusaun on vähemalt korra ka ise põlema süttinud. Põhjus selleks on lihtne: ligi kümme tundi kestev kütmine ja mitu tonni kaaluv keris tõstavad temperatuuri nii kõrgele, et palkidest välja jooksev vaik võib väga kergesti tuld võtta. Ka sauna kütmine ei ole väga kergete killast. Oskamatu saunaline võib hoopis ilma soojaks kütta või halvemal juhul üldse saunast ilma jääda.
Suitsusaunas tuleb meeles pidada, et kui end vastu nõgist seina kord ära määrid, oled saunast tulles veelgi mustem, kui sinna minnes.

Soome saun

Kõige levinum ja tuntum saunaliik eestlaste seas on soome saun. Selles saunas on eraldi ruum pesemiseks ja leili võtmiseks ning eesruum keha jahutamiseks ja meeldivas seltskonnas aja veetmiseks. Leiliruum koosneb puidust valmistatud astmelisest lavast ja kas ahju- või elektriküttega kividega kerisest. Temperatuur jääb olenevalt saunalistest 75-120 kraadi vahele ning õhk on kuum ja kuiv. Õige soome sauna juurde kuulub kindlasti leili viskamine kuumadele kerisekividele, mis mõneks hetkeks õhuniiskust tõstab. Astmeline leililava annab igale saunalise võimaluse valida enda jaoks sobiv temperatuur – mida kõrgem aste, seda kuumem on õhk.
Soome sauna juurde kuuluvad omad rituaalid, milles on tähtis koht vihtlemisel ja külma veega karastamisel. Laval käiakse mitu korda, jahutades end vahepeal eesruumis, külma duši all või hoopis järvevees. Ekstreemsusi otsivad inimesed ei jäta sellist võimalust kasutamata ka talvises jääaugus.
Sama oluline roll on ka vihtlemisel, mille jaoks kasutatakse kase-, tamme-, nõgese- või isegi kadakavihta. Vihtlemine parandab hästi pindmist vereringet, eemaldab nahalt mustuse ja soodustab higistamist. Värske või sügavkülmutatud kaseviht on nahka noorendava toimega, leevendab lihas- ja liigesevalu ning aitab kergemate nahapõletike puhul. Tammevihas leidub parkaine nimega tanniin, mis annab tugeva soojaaistingu, hea une ning leevendab liigesehaigusi. Karta pole vaja ka kadaka- ja nõgesevihta, sest mõlemad kaotavad oma “teravuse” juba kümneminutilise kuumas vees leotamise järel. Sügavkülmast võetud viht tuleks lasta toasoojas või leiges vees rahulikult üles sulada, sest kuum vesi võtab lehed lahti ja rikub viha ära.
Uurimused näitavad, et regulaarselt saunas käivad inimesed haigestuvad külmetus- ja viirushaigustesse vähem, samuti leevendab soe saun reumaatilisi, neuralgilisi valusid kaelas ja seljas ning närvivalusid kätes ja istmikus. Hästi mõjub saun ka radikuliidile ning erinevatele lihas- ja liigesevaludele.
Kui mehed armastavad rohkem vihtlemist ja karastamist, siis naistele seostub saun kindlasti iluprotseduuridega. Enim armastatud saunatoodete arsenali kuuluvad kindlasti erinevad keha- ja näokoorijad, maskid, massaaziharjad ja hoolduskreemid. Väga populaarsed on ka saunameed, mida võib väga mitmekülgselt kasutada. Soomlaste jutu järgi on mesi saunas tarvitusel juba “Kalevala” aegadest peale. Biokeemikud on mees kokku lugenud 180 eri komponenti, mille toime peitub ensüümides. Näiteks glükooksüdaas hävitab baktereid, lisaks on meel ainevahetust ergutav ja meeli rahustav toime. Saunas kasutatuna niisutab ja pehmendab mesi nahka ning puhastab poore. Ettevaatlikud peaksid mee kasutamisega näohoolduses olema tundliku ja kuperoosse nahaga inimesed.
Milline oleks siis õige järjekord leili võtmisel ja iluprotseduuridel? Meeles tuleb pidada, et juuksed peab saunalaval kuumuse eest käterätti peitma. Enne iluprotseduure tuleb käia mõned korrad mõõduka kuumusega saunalaval, kuni keha hakkab higistama. Abivahendina võib kehale hõõruda meresoola, mis eemaldab surnud rakud, kiirendab higistamist ja seeläbi ka jääkainete eraldumist.
Peale leili võtmist ja higistamist on õige aeg alustada individuaalsete ja harjumuspäraste iluprotseduuridega näole, kehale ja juustele. Kuperoosse naha puhul peab saunatamisega olema ülimalt ettevaatlik, jäädes leiliruumis madalamatele astmetele ja vajadusel kattes probleemsemaid piirkondi kaitsekreemiga.

Aurusaun

Aurusauna peamised erinevused võrreldes soome saunaga on madalam temperatuur, mis jääb 40-50 kraadi vahemikku (kõige kasulikum on organismile 43-46 kraadi) ja üle 100%-line suhteline õhuniiskus. Piltlikult öeldes on aurusaun kui luksuslikum variant duši all käimisest, kus istutakse suure udupilve sees, nii et ka kõrvalistujat on raske märgata. Udu tekitatakse aurugeneraatori abil, mis spetsiaalsete torude abil saunaruumi juhitakse. Seetõttu esitab aurusauna ehitamine eramutesse suuremad nõuded, sest auru väljapääsemine saunaruumist võib oluliselt kahjustada ümbritsevat interjööri.
Aurusaunade perekonda kuuluvad veel türgi saun, kus õhuniiskus ja temperatuur ei ole nii kõrgele viidud ja kaassaunatajaid võib läbi udu kergemini märgata ning vene saun, kus on madalam temperatuur kui soome saunas, kuid kõrgem õhuniiskuse tase saavutatakse ohtra leili viskamisega.
Kui arvata, et aurusauna kasutegur meie organismile on väiksem, kui traditsioonilises saunas, tuleks enne aurusaun kindlasti ära proovida. Tänu üle 100%-lisele suhtelisele õhuniiskusele annab veerandtund aurusaunas sama efekti, kui sama aeg kuumas soome saunas.
Meditsiini isa Hippocrates, kes kasutas auruvanne ravieesmärgil, on öelnud: “Andke mulle võime tekitada palavik ja ma ravin mistahes haiguse.” Inimkeha jaoks on aurusaun üks tõhusaimaid palavikulise seisundi esile kutsumise viise. Auruga higistamise teraapia on meie suurima organi – naha - jaoks tõhus puhastusviis, sest läbi higi väljub organismist rohkem toksiine kui läbi uriini. Seetõttu nimetataksegi rahvakeeles nahka kolmandaks neeruks.
Aurusaun on üks võimalustest, kuidas mugavalt ja lihtsalt aidata organismil vabaneda jääk- ja mürkainetest, parandada naha tekstuuri, elastsust ning toonust ja suurendada kosmeetiliste toodete mõju. Õigesti kasutatuna aitab aurusaun vabaneda igapäevastest pingetest, lõdvestuda ja taastuda, koguda uut jõudu ning parandada üldist kehalist ja vaimset heaolu. Auru võib lisada ka meelepäraseid aroomiõlisid, mis läbi lõhnaretseptorite mõjutavad nii vaimu kui keha.
Aurusauna võetakse samade soovituste järgi nagu soome saunagi: maksimaalset kolm 15-20 minutilist seansi, mille pauside ajal tuleb keha kindlasti maha jahutada, vältimaks vereringe ülekoormust. Kui järgida keha jahutamise reegleid, võib soovi korral aurusauna ja tavasauna kombineerida. Basseini mõnusid võib pärast saunaseansse nautima hakata alles korralikult maha jahutatud kehaga, sest ülekuumenenud organismile mõjub soe basseinivesi füüsiliselt kahjulikuna.

Aurusaun raviteraapia eesmärgil

Müncheni Ülikooli Meditsiinilise Balneoloogia ja Klimatoloogia Instituut kinnitas aurusauna kasulikkuse kohta tehtud uuringute põhjal järgmised näidustused, mille suhtes soovitatakse kasutada aurusauna tugiprotseduurina:
bronhiaalastma, bronhiit, ülemiste hingamisteede katarr, köha, häälekähedus, mitteakuutsed reumaatilised vaevused ning liigeste piiratud liikumine või liigesevalud.
Lisaks on aurusaun tugiprotseduurina kasulik inimestele, kellel on unehäired, naha halb verevarustus, kuiv ja pragunenud nahk, lihaspinged ning tundlikkus äkiliste temperatuurimuutuste suhtes.

Infrapunasaun

Saunade perekonna kõige uuemat ja noorimat liiget võib julgelt nimetada 21.sajandi nähtuseks. Infrapunasaunas soojendavad inimkeha nahaaluskudesid ja kutsuvad seetõttu higistamisraktsiooni esile nähtamatud infrapunase kiirguse valguslained, mitte õhutemperatuur, mis tõuseb harva üle 60 kraadi. Valguslained pärinevad infrapunasest kiirgusest, mis on üks päikesekiirguse osa ja mida vähesel määral kiirgab välja ka meie organism. Infrapunasaunades tekitavad seintesse ehitatud spetsiaalsed küttekehad soojuskiirgust, mis vastab meie keha poolt väljakiirgatavale infrapunaenergiale, mille tõttu kuni 93% nahale jõudvast infrapunasest kiirgusest neeldub meie organismis. See tundub nagu loojuva päikese soojus vaiksel õhtul. Infrapunasauna karta ei tasu, sest tegemist on täiesti süütu soojuskiirgusega, kuna radioaktiivne kiirgusfoon puudub. Põhiliselt soojenevad kiirguse toimel nahk ja nahaalused koed (pindmine rasvkude, lihased ja kõõlused), samuti intensiivistub nahaaluse rasvkoe energiaks põletamise protsessid. Kiirguse toime ei tohi olla sügavam, sest vastasel korral hakkaks see mõjutama siseorganeid kaitsvat rasvakihti.
Hollandis on infrapunasaunu kasutatud 12-13 aastat, USA-s juba ligi 30.aastat. Viimastel aastatel on infrapunasauna kui tugiprotseduuri ja teraapiavahendit väga laialdaselt uuritud, mille kohta teaduslikus kirjanduses ka ohtralt materjali leidub.
Erinevalt soome ja aurusaunast, käiakse infrapunasaunas vaid korra. Üks seansikord kestab 30 minutit, mille jooksul mõnusalt soojas ruumis neeldub infrapunakiirgus otse kudedesse, tõstes kehatemperatuuri 38.5 kraadini ning kutsudes esile intensiivse higistamise ilma kõrgest temperatuurist tuleneva ebamugavustundeta. Võrreldes tavasaunaga võib higistamine olla kuni kolm korda intensiivsem, eeldusel, et vahetult enne sauna on joodud vähemalt pool liitrit vett. Inimkehasse neelduvast infrapunakiirgusest annab tunnistust tõsiasi, et poole tunni jooksul ei lähe ehted kuumaks. Meeleolu loomiseks on saunakabiinidesse sisseehitatud muusika kuulamise võimalus ja värvilised laetulukesed.
Peale seanssi tuleb keha pesta sooja veega, hoidudes karastamisprotseduuridest, sest infrapunasaun soojendab lihaseid intensiivsemalt kui teised sauna liigid. Oluline on ka pärast juua puhast vett.
Infrapunasaunu sobib kasuda nii eramutes kui ka ilu- ja tervisekeskustes.

Infrapunasauna toime

Infrapunasaun omab tõestatud efekti inimese organismi kuhjuvate jääk- ja mürkainete väljutajana. Teadlased kinnitavad, et regulaarsel infrapunasauna kasutamisel eemalduvad isegi raskemetallide soolad.

Probleemid ja haigused, mille puhul regulaarne infrapunasauna kasutamine võib omada ravitoimet (eelnevalt arstiga konsulteerides):

Kõrge (alaneb vere kolesteroolitase)/madal vererõhk
Vereringehäired (infrapunasoojus laiendab veresooni, eriti perifeerset vereringet)
Ülekaal (higistamisprotsess “põletab” kaloreid)
Reuma ja artriit
Nahapõletused (leevendab valu, kiirendab uue naha kasvamist)
Südame-veresoonkonna haigused (alaneb kolesteroolitase, väheneb südamehaiguste risk)
Liigesehaigused, soolade ladestumine
Spasmid
Neerupuudulikkus (intensiivne higistamine vähendab neerude töökoormust)
Tselluliit (aitab väljutada rasvkoesse kogunenud jääkaineid)
Seljavalud
Kroonilised lihasvalud
Maovalud
Stress (mõjub rahustavalt, aitab unetuse, närvilisuse puhul)
Bronhiit
Seedehäired
Astma
Nina-, kõrva-, kurguhaigused (leevendab kroonilisi haigusi, vähendab sagedaid ninaverejookse)
Külmetushaigused (pärsib viiruste paljunemist, tõstab organismi vastupanuvõimet)
Nahahaigused (positiivne mõju ekseemidele ja isegi psoriaasile)
Nimmepiirkonna valud
Artroos
Organismi nõrkus ja kurnatus (tõstab organismi üldist vastupanuvõimet ümbritseva keskkonna suhtes)

Kosmeetiline toime

Intensiivne higistamine aitab organismil liigse koormuseta puhastuda, parandades seeläbi nahasiseseid ainevahetuslikke protsesse. Kiirenenud vereringe annab värske jume, lisaks on kosmeetilistel hoolduskreemidel efektiivsem mõju. Täheldatud on ka armkoe kiiremat paranemist.
Infrapunasaun on heaks täienduseks salongides läbi viidavatele kehahooldustele, aidates kiiremini jõuda soovitud eesmärgini. Sügavale tungiv infrapunasoojus aitab lõhustada nahaalusesse rasvkoesse kuhjunud jääkainete kogumikke ning aktiivse higistamise tõttu kulutab meie organism poole tunnise seansiga märkimisväärse hulga (kuni 600) kaloreid, mis võrdub sama aja sörkjooksuga. Seega sobib infrapunasaun inimestele, kes soovivad kaalu kontrollida ja tervist parandada, kuid kellel ei ole võimalik regulaarselt treenida.
Infrapunaseansse on soovitav läbida kuurina, käimistihedusega kaks kuni kolm korda nädalas ühe kuu jooksul. Saun ei tekita väsimust ega unisust ja sobib kasutamiseks ka hommikuti. Ealisi piiranguid ei ole ja vastunäidustustest kehtivad üldised saunu puudutavad haigusilmingud. Samuti ei ole soovitavad rasedusaegsed saunaskäigud.
Kui soovitakse kombineerida solaariumit ja infrapunasauna, tuleb enne käia solaariumis, sest vastupidi tehes võib nahka põletada. Kindluse ja ettevaatlikuse mõttes võiks need kaks protseduuri siiski erinevatele päevadele planeerida.

NeoQi energiakookon

“NeoQi” tähendab lahtiseletatuna järgmist: ladinakeelne sõna NEO sümboliseerib uutsust, innovatiivsust ja arengut; tähekombinatsioon QI on idamaade elufilosoofias kasutusel eluenergia ja tasakaalu tähistamiseks.
Valede ja ebatervislike eluviiside tõttu takerdub energia vaba voolamine läbi organismi ning inimene tunneb end pidevalt väsinuna ning on vastuvõtlikum haigustele. NeoQi energiakookoni eesmärk on anda inimesele võimalus tegeleda iseendaga, taastada eluenergiat ja leida uut elujõudu.
Energiakookon on välja töötatud tänapäevase tehnika ja iidsete tõekspidamiste kombinatsioonina. Vastavalt inimesele on erinevatest energiakookoni funktsioonidest võimalik koostada individuaalne hooldusprogramm. Meeleolu lisamiseks on kookonisse sisseehitatud muusikasüsteem.
NeoQi energiakookon sobib kasutamiseks eramutes, ilusalongides, tervisekeskustes ja SPA-des. Kehtivad samad vastunäidustused ja keha jahutamise põhimõtted, kui saunade puhulgi.

Energiakookoni funktsioonid

Hydroteraapia vann

Vanniprotseduuris on kombineeritud veealune massaaž, soojaravi ning vee looduslik ravitoime. Hydroteraapia on mõeldud lihaspingete ja valude leevendamiseks ning verevarustuse parandamiseks. Tänu stressihormoonide vähenemisele tõstab protseduur nii vaimset kui kehalist heaolutunnet.

Vibromassaaž

Massaažilained, mida saab reguleerida pikkadest sügavatest kuni kiirete pindmiste sagedustega laineteni, aktiviseerivad ainevahetust, parandavad naha, lihaste ja siseorganite talitlust. Vibromassaaži ehk “tsirkulatsiooni teraapia” tulemuseks on keha lõõgastumine ja stressi ning valuaistingute vähenemine.

Aroomiteraapia

Puhtaid ja naturaalseid aroomõlisid kasutatakse tervise tugevdamise eesmärgil. Läbi lõhnaretseptorite on võimalik mõjutada nii vaimu kui keha ja vastavalt valitud õlile kas lõõgastuda, luua romantilist meeleolu, laadida energiat, vähendada söögiisu jne.

Aurusaun

Auru toimel eemalduvad kehast jääkained, paraneb naha toonus ja elastsus ning suureneb vastuvõtlikkus kosmeetilistele hooldustele.

Infrapunasaun

Infrapunasaun aitab efektiivselt ja organismi säästvalt eemaldada jääkaineid, kiirendada rasvade lagundamist, vähendada väsimusenähusid, lihaspinget ja –jäikust, tugevdab südameveresoonkonda ning stimuleerib rakkude uuenemist.

Vichy Shower programmdušš

Erineva kiiruse ja survega veejoad, mis langevad kehale ülalt, esmalt ergutavad ning värskendavad, luues hiljem meeldiva lõõgastustunde.

Kromoteraapia

Kromo- ehk värviteraapia aluseks on teadmine, et teatud värvidel on tervendav energia. Kromoteraapias kasutatakse vikerkaare seitset värvi, et parandada keha ja vaimu vahelist tasakaalu.

Vaata teisi iluteemasid:

Akne ravi Elos -tehnoloogiaga
Eeterlikud õlid
Hammaste valgendamine
Hoolitsetud jalad
Jumestuskreemi valik
Juuksehoolduse põhitõed
Juuksepikendused
Kaelanaha hooldus
Karvade eemaldamine Plasmalite abil
Kaunid kulmud
Kehahooldused
Kevadine kuldne jume
Kuidas valida päikseprille
Kunstküüned
Kätehooldus
Küünte hooldus
LPG endermoloogiline massaaž
Meeste näohooldus
Näohooldus ultraheliga
Näohoolduse põhitõed, 1. osa
Näohoolduse põhitõed, 2. osa
Püsimeik
Ripsmete püsipikendamine
Silmade jumestamise põhitõed
Suvine juuksehooldus
Vahaga karvavabaks